Varianter av Fusjoner og Mynter – Forex Oppkjøp

Fusjoner og oppkjøp (M & A) og omstrukturering er en stor del av corporate finance verden. Hver dag, Wall Street investeringsbankfolk ordne M & A-transaksjoner, som bringer separate selskaper sammen for å danne større funn. Når de ikke å skape store selskaper fra små, corporate finance avtaler gjør det motsatte og bryte opp selskaper gjennom spin offs, skjære-outs eller sporing aksjer.

Ikke overraskende, disse handlingene ofte gjør nyhetene. Avtaler kan være verdt hundrevis av millioner, eller milliarder av dollar. De kan diktere av velstand for de involverte selskapene i årene som kommer. For en administrerende direktør, som fører en M & A kan representere høydepunktet av en hel karriere. Og det er ikke rart vi hører om så mange av disse transaksjonene; de skjer hele tiden. Neste gang du snur åpne avisen business-delen, oddsen er bra at minst én overskrift vil kunngjøre en slags M & A transaksjon.

Jada, M & A avtaler hente overskrifter, men hva betyr alt dette for investorer? For å besvare dette spørsmålet, drøfter denne opplæringen de kreftene som driver bedrifter å kjøpe eller fusjonere med andre, eller å splitte-off eller selge deler av sine egne bedrifter. Når du vet de ulike måtene som disse avtaler er utført, vil du ha en bedre idé om du skal heie eller gråte når et selskap du eier kjøper et annet selskap – eller blir kjøpt opp av en. Du vil også være klar over de skattemessige konsekvenser for selskaper og for investorer. Og her for Valuta Links.

Hovedideen på Forex Oppkjøp

En pluss en gjør tre: denne ligningen er den spesielle alkymi av en fusjon eller et oppkjøp. Det sentrale prinsippet bak å kjøpe et selskap er å skape aksjonærverdier utover det av summen av de to selskapene. To selskapene sammen er mer verdifulle enn to separate selskaper – i alle fall, det er tankegangen bak M & A.

Denne begrunnelsen er særlig forlokkende for selskapene når tidene er tøffe. Sterke selskaper vil handle for å kjøpe andre selskaper for å skape et mer konkurransedyktig og kostnadseffektiv selskap. Selskapene vil komme sammen i håp om å få en større markedsandel eller for å oppnå større effektivitet. På grunn av disse potensielle fordeler, vil målet selskaper ofte ønsker å bli kjøpt når de vet at de ikke kan overleve alene.

Skillet mellom Fusjoner og oppkjøp

Selv om de ofte ytret i samme åndedrag og brukes som om de var synonyme, begrepene fusjon og oppkjøp bety litt forskjellige ting.

Når ett selskap overtar et annet og tydelig etablert seg som den nye eieren, er kjøpet kalles et oppkjøp. Fra et juridisk synspunkt, opphører målet selskapet å eksistere, kjøperen «svelger» virksomheten og kjøpers aksjen fortsetter å bli handlet.

I ren forstand, skjer en fusjon når to bedrifter, ofte av omtrent samme størrelse, er enige om å gå frem som ett nytt selskap snarere enn forbli eid separat og drives. Denne typen tiltak er mer presist omtales som en «sammenslåing av likeverdige.» Begge selskapenes aksjer er overgitt seg og nytt selskap lager er utstedt på sin plass. For eksempel, både Daimler-Benz og Chrysler opphørt å eksistere når de to bedriftene slått sammen, og et nytt selskap, Daimlerchrysler, ble opprettet.

//platform.twitter.com/widgets.js
I praksis er imidlertid selve sammenslåing av likemenn ikke skjer veldig ofte. Vanligvis vil ett selskap kjøpe en annen, og som en del av avtalen vilkår, bare la det oppkjøpte firmaet å proklamere at handlingen er en sammenslåing av likeverdige, selv om det er teknisk sett et oppkjøp. Blir kjøpt ut ofte bærer negative konnotasjoner, derfor ved å beskrive den avtale som en fusjon, deal beslutningstakere og toppledere prøver å gjøre overtakelsen mer spiselig.

Et kjøp avtale vil også bli kalt en fusjon når begge CEOs er enige om at han kom sammen er i beste interesse for begge sine selskaper. Men når avtalen er uvennlig – det vil si når målet selskapet ikke ønsker å bli kjøpt – det er alltid å betrakte som et oppkjøp.

Enten et kjøp regnes som en fusjon eller et oppkjøp er egentlig avhengig av om kjøpet er vennlig eller fiendtlig og hvordan den er kunngjort. Med andre ord, ligger den reelle forskjellen i hvordan kjøpet er kommunisert til og mottatt av målet selskapets styre, ansatte og aksjonærer.

Market Synergy

Synergy er den magiske kraften som åpner for forbedret kostnadseffektivitet i den nye virksomheten. Synergy tar form av inntekter ekstrautstyr og kostnadsbesparelser. Ved å slå sammen selskapene håper å dra nytte av følgende: Nedbemanning – Som alle ansatte vet, fusjoner pleier å bety tap av arbeidsplasser. Tenk alle pengene reddet fra å redusere antall ansatte fra regnskap, markedsføring og andre avdelinger. Nedbemanning vil også omfatte den tidligere konsernsjefen, som vanligvis går med en kompensasjonspakke.

Stordriftsfordeler – Ja, størrelse teller. Enten det er å kjøpe brevpapir eller en ny bedriftens IT-system, kan et større selskap plassere ordre spare mer på kostnadene. Fusjoner også slå ut i økt kjøpekraft til å kjøpe utstyr eller kontorrekvisita – når du legger større bestillinger, selskapene har en større evne til å forhandle priser med sine leverandører. Anskaffelse av ny teknologi – For å være konkurransedyktig, bedrifter må holde seg på toppen av den teknologiske utviklingen og deres forretningsapplikasjoner.


Ved å kjøpe et mindre selskap med unik teknologi, kan et stort selskap opprettholde eller utvikle et konkurransefortrinn. Bedre rekkevidde på markedet og bransjen synlighet – Selskaper kjøper selskaper å nå nye markeder og vokse omsetning og inntjening. En merge kan utvide to selskapenes markedsføring og distribusjon, gi dem nye salgsmuligheter. En fusjon kan også forbedre bedriftens posisjon i investeringen samfunnet: Større bedrifter har ofte lettere for å skaffe kapital enn små.

Når det er sagt, å oppnå synergi er lettere sagt enn gjort – det er ikke automatisk realisert en gang to selskapene fusjonerer. Jada, det burde være stordriftsfordeler når to bedrifter er kombinert, men noen ganger en sammenslåing gjør nettopp det motsatte. I mange tilfeller, en og en legge opp til mindre enn to.

Dessverre, kan synergimuligheter finnes bare i hodet av bedriftsledere og avtalen stakere. Der det er ingen verdi som skal opprettes, administrerende direktør og investeringsbankfolk – som har mye å tjene på en vellykket M & A avtale – vil prøve å skape et bilde av økt verdi. Markedet ser imidlertid slutt gjennom dette og straffer selskapet ved å tildele det en rabattert aksjekurs. Vi skal snakke mer om hvorfor M & A kan mislykkes i et senere avsnitt av denne opplæringen.

Varianter av Fusjoner og Mynter

Fra perspektivet til virksomheten strukturer, er det en hel rekke forskjellige fusjoner. Her er noen typer, preget av forholdet mellom de to selskapene som er fusjoner: Horisontal fusjon – to selskaper som er i direkte konkurranse og deler de samme produktlinjer og markeder. Vertikal fusjon – En kunde og bedrift eller en leverandør og selskap. Tenk på en kjegle leverandør sammenslåing med en iskrem maker. Forlengelse Market-fusjonen – To selskaper som selger de samme produktene i ulike markeder. Ekstensjonsprodukt-fusjonen – To selskaper som selger forskjellige, men relaterte produkter i samme marked. Konglomerat – To selskaper som ikke har noen felles forretningsområdene. Det finnes to typer fusjoner som er preget av hvordan fusjonen er finansiert. Hver har visse konsekvenser for de involverte selskapene og for investorer:

Kjøps Fusjoner – Som navnet antyder, oppstår denne typen fusjonen når ett selskap kjøper et annet. Kjøpet er gjort med kontanter eller ved utstedelse av en slags gjeldsinstrument; salget er skattepliktig. Overtakende selskapene ofte foretrekker denne type fusjonen fordi det kan gi dem en skattefordel. Oppkjøpte eiendeler kan skrives opp til selve kjøpesummen, og forskjellen mellom bokført verdi og kjøpesummen av eiendelene kan svekke årlig, redusere skatter som skal betales av det overtakende selskap. Vi vil diskutere dette videre i del fire av denne opplæringen. Konsolidering Fusjoner – Med denne fusjonen, er et helt nytt selskap dannet og begge selskapene er kjøpt og kombinert under det nye foretaket. Skattevilkår er de samme som for et kjøp fusjonen.

Oppkjøp

Som du kan se, kan et oppkjøp være bare litt forskjellig fra en fusjon. Faktisk kan det være annerledes bare i navnet. Som fusjoner, oppkjøp er handlinger gjennom hvilke selskaper søker stordriftsfordeler, effektivitet og økt markeds synlighet. I motsetning til alle fusjoner, alle oppkjøp innebære en bedrift innkjøp hverandre – det er ingen utveksling av lager eller konsolidering som et nytt selskap. Oppkjøp er ofte hyggelige, og alle parter føler seg tilfreds med avtalen. Andre ganger, oppkjøp er mer fiendtlig.

I et oppkjøp, som i noen av fusjons tilbudene vi diskutere ovenfor, kan et selskap kjøpe et annet selskap med kontanter, aksjer eller en kombinasjon av de to. En annen mulighet, som er vanlig i mindre avtaler, er for ett selskap om å kjøpe alle eiendelene til et annet selskap. Selskapet X kjøper alle selskapets Y eiendeler for kontanter, noe som betyr at selskapet Y vil bare ha penger (og gjeld, hvis de hadde gjeld før). Of course, blir selskapet Y bare et skall, og vil etter hvert avvikle eller angi et annet område av virksomheten.

En annen type Oppkjøpet er en omvendt fusjon, en avtale som gjør at et privat selskap for å få offentlig oppført i en relativt kort tidsperiode. En omvendt fusjon oppstår når et privat selskap som har sterke utsikter og er ivrig etter å heve finansiering kjøper et børsnotert skallselskap som regel en med ingen forretnings og begrensede ressurser. Det private selskapet omvendt fusjonerer inn i offentlig selskap, og sammen blir de en helt ny offentlig aksjeselskap med omsettelige aksjer.

Uavhengig av deres kategori eller struktur, alle fusjoner og oppkjøp har ett felles mål: de er alle ment å skape synergi som gjør at verdien av de sammenslåtte selskapene større enn summen av de to delene. Suksessen til en fusjon eller oppkjøp, avhenger av om denne synergi er oppnådd.

Source: Forex.Valuta

Legg igjen en kommentar